Otyłość sarkopeniczna – co to takiego

Otyłość to dzisiaj powszechny problem. Osoby starsze natomiast bywają dotknięte szczególnym rodzajem otyłości.

Polega on na zarówno zmniejszeniu masy mięśniowej jak i zwiększona ilością tkanki tłuszczowej.

Przyczyny otyłości sarkopenicznej

Przyczyn tego zjawiska, należy dopatrywać się w wieku, bowiem wraz z upływem lat, w organizmie człowieka dochodzi do zmian w proporcjach tkanki tłuszczowej oraz mięśniowej.

Najbardziej narażeni są mężczyźni, bowiem ich masa mięśniowa podczas procesu starzenia, jest tracona szybciej, niż w przypadku kobiet.

Należy podkreślić, że ten proces rozpoczyna się już koło 40 roku życia. Dlatego bardzo ważnym elementem, jest utrzymywanie wysokiej aktywności fizycznej, która pozwoli na zachowanie właściwej masy ciała.

To właśnie brak ruchu, znacząco wpływa na powstawanie zjawiska otyłości sarkopenicznej. Jeśli ciało człowieka, nie jest poddawane żadnym ćwiczeniom, odkłada niezużytą energię w postaci tkanki tłuszczowej.

Osobą otyłym trudniej z kolei wykonywać ćwiczenia fizyczne, co skutkuje zanikiem mięśni.

Otyłość sarkopeniczna może być również skutkiem stosowania niewłaściwej diety. Zapotrzebowanie kaloryczne z upływem lat zmienia się.

Zmniejszona aktywność sprawia, że wartość kaloryczna posiłków, znacząco przekracza potrzeby organizmu. Naturalnie przekłada się to do rozwoju otyłości.

Objawy otyłości sarkopenicznej

Do najczęstszych objawów zaliczyć można: osłabienie mięśniowe, uczucie zmęczenia, brak wytrzymałości na wysiłek, zaburzenia koordynacji ruchowej i oczywiście zbyt wysoka masa ciała.

Wszystko to może skutkować nieprzyjemnymi konsekwencjami w życiu codziennym.

Osoba dotknięta otyłością, wycofuje się z codziennych aktywności w obawie o swoją sprawność i samodzielność.

Oprócz tego mogą pojawić się inne dolegliwości, takie jak ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych, cukrzyca, choroby układu krążenia lub nowotwory.

Jak walczyć z otyłością

Leczenie otyłości sarkopenicznej

W przypadku otyłości sarkopenicznej, należy przede wszystkim dążyć do zmiany stylu życia, poprzez zwiększenie aktywności fizycznej oraz wprowadzenie do jadłospisu specjalnie zbilansowanej diety.

Najbardziej efektywny w tym przypadku, będzie trening siłowy, który pozwoli na przyrost masy mięśniowej.

W przypadku diety, ważne jest, by zwiększyć ilość spożywanego białka, gdyż pobudza to organizm do produkcji białek mięśniowych.

Dużą uwagę należy również zwrócić na liczbę spożywanych kalorii, tak by bilans przyjmowanych kalorii, nie był wyższy od liczby kalorii, którą można spalić w ciągu dnia.

Dodaj komentarz

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
error: Content is protected !!