Moje dziecko tyje! Jak nie dopuścić do nadwagi u dziecka

Nadwaga i otyłość to jedne z głównych problemów współczesnego
świata. Warto wiedzieć, że są one nie tylko związane z wyglądem, ale również są bardzo niebezpieczne dla zdrowia. Powinniśmy dbać o dietę naszych pociech, aby w przyszłości mogły cieszyć się dobrym zdrowiem i świetną formą.

Jak zapobiec otyłości u dzieci?

Otyłości u dzieci możemy zapobiegać, skupiając się na dwóch, głównych aspektach. Chodzi o odpowiednią dietę, a także aktywność fizyczną. Jak można zauważyć – dzieci i młodzież coraz więcej czasu spędzają przed ekranem telefonu, czy komputera.

dziecko z nadwagą

Wielu nastolatków woli oglądać serial, niż pograć z kolegami w piłkę, czy pójść na rower. Regularne uprawianie sportu pozwala na utrzymanie prawidłowej masy ciała. Dlatego powinniśmy zachęcać najmłodszych do aktywności fizycznej. To może być gra w piłkę, ale równie dobrze pływanie, jazda na deskorolce, czy bieganie.

Warto zapisać dziecko na dodatkowe zajęcia sportowe, zgodne z jego zainteresowaniami. W szkołach często zajęcia pozalekcyjne są organizowane za darmo, warto skorzystać z takiej możliwości.

Poza nieodpowiednią ilością ruchu, otyłość u dzieci spowodowana jest również złym stylem odżywiania. Nie chodzi o to, aby zabronić dzieciom słodyczy.

Natomiast warto je ograniczyć, a zamiast ciasteczek i batoników podawać pociechą zdrowsze odpowiedniki. Zachęcamy najmłodszych do jedzenia owoców i warzyw.

W sklepach pojawia się także coraz więcej przekąsek – bez dodatku cukru. Możemy się za nimi rozejrzeć będąc w najbliższym markecie. Jak wiadomo, dzieci lubią sięgać po słodzone napoje. Niestety nie jest to dobre dla ich zdrowia. Powinniśmy ograniczyć ich spożycie i zachęcać do picia wody.

W zdrowej diecie ważna jest również odpowiednia ilość białka, węglowodanów i tłuszczy

Nie zapominajmy o witaminach, które w dużej ilości znajdziemy w różnych warzywach. Warto kierować się zasadą, że kaloria kalorii nierówna. Dlatego zamienimy zwykłe pieczywo na pełnoziarniste, a na obiad możemy serwować żytni makaron.

Oczywiście nie możemy przesadzać w żadną stronę. Nic się nie stanie, jeżeli nasze dziecko, od czasu do czasu zje chipsy, czy żelki. Chodzi o to, by najmłodsi na co dzień odżywiali się zdrowo. Jednak podczas szczególnych okazji, świąt, czy urodzin koleżanki możemy pozwolić im na słodką przekąskę, czy na fast foody.

Pączki czy jabłko

Wielu rodziców zapyta, w jaki sposób dokonać takich zmian? Niektóre dzieci nie chcą jeść warzyw, już nie mówiąc o pełnoziarnistym makaronie. Jeżeli z dnia na dzień zabronimy dzieciom jeść słodyczy, za pewne nie przynieście to większych rezultatów.

Zmiany powinny być stopniowe. Na początku możemy wyeliminować słodkie napoje, za jakiś czas podawać owoce zamiast słodyczy, aż w końcu powoli przekonać do pełnoziarnistych produktów. Warto porozmawiać z dzieckiem o problemie otyłości i wytłumaczyć dlaczego niezdrowe jedzenie jest takie szkodliwe.